Spring naar inhoud
Persoonlijke ontwikkeling

‘Als je op het ene pad bent uitgeleerd, wordt het tijd voor iets anders’

‘Op m’n veertigste dacht ik: dit is het moment waarop ik mezelf opnieuw ga uitvinden,’ vertelt Marjanne van der Werff, productmanager. Haar hele carrière werkte ze met veel plezier in de financiële dienstverlening en nu gaat het roer om. ‘Het onderwijs trok me altijd al. Dus zette ik de stap en nu loop ik stage in groep 3.’ Lees hoe Marjanne zich van productmanager omschoolt tot basisschoollerares.

‘Ruim 7 jaar geleden begon ik hier als teammanager. Na een tijdje werd ik ketenmanager van de eerste keten en inmiddels ben ik productmanager. Toen ik 40 werd, vond ik het tijd om weer eens om me heen te gaan kijken. Ik heb tot nu toe steeds in de financiële sector gewerkt, maar het onderwijs trok me altijd al. Dit was hét moment om mezelf de vraag te stellen of ik niet iets heel anders wilde.’

Onderwijs

‘Ik vind het leuk om te merken hoe anderen kunnen groeien van wat ik ze meegeef. Met de Week van het Geld stond ik bijna elk jaar voor de klas om les te geven over geld. Ik dacht: als ik juf wil worden, dan moet ik het nú doen. Als ik vijftig ben is het misschien te laat. Dus ga ik beginnen als zij-instromer. Ik loop nu een dag in de week stage bij een school in Groningen die het aandurft met me. Als ik door het eerste assessment voor de zij-instroom heen kom, , ga ik er in januari voor drie dagen per week  aan de slag.. Daarnaast haal ik dan in twee jaar mijn onderwijsbevoegdheid.’

‘Ik zoek graag het randje van m’n comfortzone op’

Comfortzone

‘In het onderwijs kan ik echt het verschil maken. Als juf of meester kun je kinderen een goede basis meegeven. In de pensioensector heb je ook maatschappelijke impact – een goed pensioen is immers onmisbaar voor een prettige oude dag. Maar omdat ik in de uitvoering zit, sta ik wat verder af van die maatschappelijke zingeving. De switch vanuit financiën naar het onderwijs is spannend. Ik laat zo’n beetje alles wat ik heb opgebouwd achter me: m’n goede salaris, de sociale status die ik door mijn financiële functie had en ik heb zelfs mijn huis verkocht. Maar ik wil graag ontdekken hoe ik het buiten deze branche doe. Ik heb liever spijt van iets dat ik wél heb geprobeerd dan iets dat ik niet heb gedaan. Ik zoek graag het randje van m’n comfortzone op.’

Leven lang ontwikkelen

‘Ik ga eerst mijn stage afronden, het assessment voor de zij-instroom  doen en dan voor de klas staan en mijn bevoegdheid halen. Daarna zien we wel weer verder. Veel mensen vinden het mooi dat ik de stap naar het onderwijs zet. Sommigen spelen ook met deze gedachte, maar durven de stap niet te zetten. Ik nodig ze uit om eens met me te praten en info in te winnen. Ik zou zeggen: ga het onderzoeken, neem eigenaarschap en durf risico’s te nemen. Je leeft maar één keer, dus gá ervoor!’

Auteur