‘Data helpen ons succes meetbaar te maken’
‘Werken met data is niet nieuw voor TKP – we hebben al heel lang een afdeling Datamanagement & Analytics. Wat wel nieuw is, is mijn digital marketing-team. Wij analyseren de ónline data. Overal op onze nieuwe deelnemers- en werkgeverswebsites hebben we meetpunten aangebracht, waarmee we data registreren. Met onze analyses en adviezen helpen we TKP continu te verbeteren.’
‘Digitale marketing is relatief nieuw in de pensioenwereld. Niet om iets te verkopen, maar om conversie te vergroten. We willen dat deelnemers en werkgevers een noodzakelijke actie of keuze ook daadwerkelijk voltooien, daartoe aangezet door een campagne. Maar hoe weet je precies wanneer een campagne succesvol is?’
‘Om dat te achterhalen, willen we eerst weten wat het doel is. Dat stellen we vast in samenwerking met communicatieadviseurs, projectmanagers en productowners. Mijn collega’s en ik adviseren ze en helpen ze om de doelen concreet te maken. Vervolgens maken wij de acties van gebruikers op de fondswebsites meetbaar, delen op basis daarvan onze inzichten en geven advies. En inderdaad, ook daarvoor passen we marketingtechnieken toe.’
Klein kernteam
‘We zijn nu met een team van 3 online data-analisten. Deels werken we met de communicatieadviseurs van TKP, deels met het team dat de nieuwe deelnemers- en werkgeverswebsites ontwikkelt. Voor de communicatieadviseurs meten we het effect van hun campagnes. Denk aan een campagne om meer e-mailadressen op te halen bij deelnemers. Ik onderzoek dan hoeveel verkeer de verstuurde brieven naar de websites oplevert, wat de conversie op de websites zelf is en wat eventuele knelpunten in het proces zijn.’
‘De doelstellingen van de campagnes zijn vaak universeel en gelden in grote lijnen voor al onze klanten. Goede bereikbaarheid voor deelnemers bijvoorbeeld, effectief inzicht in hun pensioen en een helder handelingsperspectief. De ambitieniveaus kunnen natuurlijk wel per klant verschillen. De resultaten verwerk ik in campagnerapportages, waarin collega’s en klanten zien in hoeverre een campagne een succes was.’
‘Mooi aan het werken met data is dat het bijna alle processen raakt, waardoor je met veel andere disciplines te maken hebt’
Veel impact
‘Daarnaast ben ik onderdeel van het projectteam dat aan de nieuwe deelnemerswebsites werkt. Een heel divers team van contentspecialisten, usability-onderzoekers, UX-designers, een visual designer en wij, als data-analisten. We onderzoeken het gebruik van de websites en hoe we ze kunnen verbeteren. Dat doen we bijvoorbeeld met A/B-testen. Samen met de developersteams brengen we meetpunten aan op de websites, zorgen we dat we de juiste data binnenhalen en analyseren we die data. Het mooie aan werken met data is dat het impact heeft op zo’n beetje alle processen – je werkt dus veel met andere disciplines samen.’
Nieuwe inzichten
‘Ik ben nu bijna 2 jaar online data-analist. Doordat nu meetbaar wordt wat wel en niet werkt, wat deelnemers écht helpt, ontstaan nieuwe inzichten. Ook voor TKP betekende dit datagedreven werken een omslag. Want als onze aanpak of ons advies een keer niet werkt, zien we dat keihard terug. Zwart-op-wit. Het goede nieuws is dat we dan wel meteen een solide alternatief kunnen aanbieden, stevig onderbouwd met data. Het maakt me trots op TKP als werkgever, dat ze zo investeren in online data-analyse. Zelf ontwikkel ik me ook verder – zo heb ik onlangs een opleiding Data Science afgerond. Heel interessant!’