‘Gastlessen geven over pensioen kan ik iedereen aanraden’
‘In onze organisatie zit een schat aan pensioenkennis. Daarmee helpen we dagelijks onze klanten en hun werkgevers en deelnemers. En we zetten die kennis in voor maatschappelijke doelen. Zo geef ik sinds kort gastcolleges over pensioen, bijvoorbeeld op het Alfa-college in Groningen. Dat is zó’n waardevolle ervaring – ik kan het iedereen aanraden.’
‘In 1988 begon ik bij TKP zonder enige kennis van pensioen. De organisatie was toen nog vrij klein en als medewerker van de afdeling Verzekeringsadministratie deed je zo’n beetje alles: telefoontjes beantwoorden, brieven schrijven, administratieve zaken regelen voor klanten… Ik heb veel stappen gezet in de organisatie en nu ben ik specialist Klantcontact. Collega’s kunnen bij mij terecht met bijzondere gevallen of lastige casussen. Vanuit het verleden heb ik een grote dosis kennis en ervaring opgebouwd, waarmee ik bijna altijd wel tot een oplossing kom.’
Belangrijkste arbeidsvoorwaarde
‘Toen ik hoorde dat ik voor het project ‘Nu voor later’ gastdocent kon zijn om lessen op mbo-scholen te geven over pensioen, heb ik me samen met 2 andere collega’s aangemeld. In mijn functie sta ik al regelmatig voor groepen van werkgevers of pensioendeelnemers om uitleg te geven over pensioen. Ik vind het belangrijk om nu ook onder jongeren bewustzijn te creëren over pensioen. Het is de belangrijkste – en duurste arbeidsvoorwaarde – van Nederland: 1 dag in de week werk je voor je pensioen. Veel jongeren weten dat niet.’
‘Ik vind het belangrijk om onder jongeren bewustzijn te creëren over pensioen’
Eigen draai
‘Ik heb nu 2 keer gastcollege gegeven op het Alfa-college in Groningen. De Pensioenfederatie heeft daarvoor een mooi lesprogramma samengesteld met filmpjes en slides. En we krijgen webinars met tips & tricks voor lesgeven. Ik merk in zo’n les dat ik de leerlingen echt moet aanwijzen of aanspreken, anders zeggen ze niks. Aan de les geef ik ook nog m’n eigen draai. Voor jongeren is pensioen een ver-van-mijn-bed-show. Ze hebben er weinig beeld bij. Ik maak de les interactief. Met een paar stellingen probeer ik ze vanaf het begin te betrekken en achterhaal ik wat ze al weten. Weten ze bijvoorbeeld hoe hoog een AOW-uitkering is, wat het voor hun pensioen betekent als ze zzp'er worden en wat het pensioen ze kost?’
Waardevol
‘Dat we als organisatie met al onze pensioenkennis iets kunnen betekenen voor de maatschappij vind ik belangrijk. En dat mijn werkgever me de kans geeft om me steeds te blijven ontwikkelen, vind ik een mooie arbeidsvoorwaarde. In het begin vond ik het best spannend om voor zo’n groep leerlingen te staan. Je moet je kwetsbaar opstellen. Maar inmiddels vind ik het vooral waardevol en dankbaar werk. Ik merk dat leerlingen geïnteresseerd zijn, het nuttig vinden en hun waardering uitspreken. Binnenkort heb ik weer een les in de agenda staan. Daar kijk ik al naar uit. Als afsluiter doe ik graag nog een oproep aan collega’s in de sector: meld je aan als gastdocent!’