‘Ik werk aan de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde van Nederland’
‘Je pensionering is geen ver-van-je-bed-show, maar een relevante levensgebeurtenis. Waarvoor je je zaken op orde moet hebben. Om dat goed over de bühne te krijgen bij deelnemers en werkgevers is activerende communicatie de sleutel. Ik help onze klanten – 22 pensioenfondsen en -verzekeraars – daarbij.’
‘Als senior consultant pensioencommunicatie houd ik in de gaten wat er in onze markt speelt en wat dit betekent voor onze klanten en de bij hun aangesloten deelnemers en werkgevers. Altijd met het doel om mensen in actie te krijgen voor hun pensioen. Om onze communicatie zo relevant mogelijk te maken, willen we doelgroepen heel gericht benaderen. Iemand die al met één been in z’n pensioen staat, benader je immers anders dan iemand die net start met z’n eerste baan. Dit klinkt logisch, maar vraagt om veel werk. Lobbywerk zelfs. We vragen de wetgever bijvoorbeeld om ons daarin meer ruimte te geven, zodat we onze doelgroepen zo gepersonaliseerd mogelijk kunnen benaderen.’
Meten is weten
‘We bedenken onze middelen niet willekeurig, maar doen uitgebreide analyses en klantonderzoeken. Zelfredzaamheid is belangrijk: we stellen deelnemers in staat zélf hun oude dag financieel op orde te maken. Daarvoor moeten ze wel zien hoeveel AOW ze krijgen, hoeveel pensioen ze opbouwen en hoeveel ze later nodig hebben. Dit vrij grote doel van zelfredzaamheid hakken we op in kleine stukken. Dat doen we onder andere op basis van data-analyses. We onderzoeken hoelang iemand op de website blijft of welke informatie zij of hij aanklikt. Zo kunnen we heel gericht toetsen of een deelnemer heeft gedaan wat zij of hij moest doen.’
‘Zo gaaf dat we in Nederland met z’n allen werken aan dat ene maatschappelijke doel: een leeftijd waarop je mag uitrusten’
Serieus veel geld
‘Je werkt hier aan een gigantische uitdaging: in pensioenen gaat serieus veel geld om. Een deelnemer bouwt tonnen op, in heel Nederland gaat ’t om miljarden. Wat ik ontzettend gaaf vind is dat we in Nederland met z’n allen werken aan dat ene maatschappelijke doel: een leeftijd waarop je mag uitrusten, vaak na een leven lang keihard werken. We hebben dit maatschappelijke doel in Nederland goed geregeld. Dat is echt een prachtige arbeidsvoorwaarde.’
Pensioencommunicatie een niveau hoger
‘Bij bijvoorbeeld een scheiding bungelt ‘iets doen met ons pensioen’ ergens onderaan de actielijst, terwijl het zo belangrijk is. Op dit moment blijven de meeste ex-partners via hun pensioenregeling financieel levenslang met elkaar verbonden. Ook als ze al lang uit elkaar zijn. Dat is wettelijk zo geregeld. Met de nieuwe pensioenwetgeving vanaf januari 2022 gaat dat veranderen. Dan gaan de opgebouwde pensioenrechten ook uit elkaar als echtgenoten of geregistreerde partners scheiden. Nu ik naast mijn werk in de communicatie ook Rechten studeer, kan ik goed meedenken over hoe we deze en andere veranderingen naar begrijpelijke taal vertalen. Ik ben trots op mijn werk en op mijn werkgever. Samen weten we pensioencommunicatie echt naar een hoger niveau te tillen.’