Spring naar inhoud
Finance & economie

‘Met benefit tracking help ik onze organisatie in control blijven’

‘Geld kun je maar een keer uitgeven. Daarom leggen we met benefit tracking van tevoren vast welke toegevoegde waarde we uit een project of afdeling willen halen. Zo kunnen we tussentijds bijsturen, zodat we niet voor verrassingen komen te staan.’

‘Ik werk hier nu bijna 3 jaar als business controller op de afdeling Control. De laatste anderhalf jaar houden we ons meer en meer bezig met benefit tracking. Daarmee leggen we vast welk voordeel we uit een project of afdeling willen halen. Dat kan zijn: voordeel door extra opbrengst, maar ook: voordeel door minder kosten.’

Geen verrassingen

‘We hebben veel grote projecten lopen. Daarvan willen we tussentijds weten hoe ze ervoor staan. En als ze afwijken, kunnen we bijsturen. Ons doel is verrassingen voorkomen, of ze nou positief of negatief zijn. Collega’s die een business case opstellen, helpen we om een goede inschatting te maken van de voordelen. Misschien lijkt een business case voor de opsteller heel plausibel, maar soms is nog niet alles goed doordacht. Door als business controller de juiste vragen te stellen, komen we samen tot een goed resultaat. Want als business controller wil je zo goed mogelijk sturen, in control zijn.’

‘Ik zit in de bijrijdersstoel, weet de richting, ken de afslagen en help bijsturen’

Op de bijrijdersstoel

‘Benefit tracking hoort bij het takenpakket van de business controller. Maar niet in ieder bedrijf gaan ze er zo serieus mee om als hier. Vaak wordt er niet de tijd voor genomen en wordt er alleen gesignaleerd. Wij monitoren, evalueren en pakken het echt gedegen aan. Ik zit als controller in de bijrijdersstoel, voorzie wat er gaat gebeuren, weet de richting, de afslagen en bepaal mee hoe we kunnen bijsturen. En dat doen we steeds in overleg met de stakeholders. We hebben als business controllers een kritische blik, maar ook invloed om dingen écht te veranderen. En binnen ons team van 7 controllers kunnen we goed met elkaar sparren – we worden beter van elkaar.’

Grote, nieuwe klant

‘We hebben er dit jaar een grote, nieuwe klant bij gekregen. Om deze goed te kunnen bedienen, is er een heel jaar aan implementatie nodig. Daar komt veel bij kijken: pensioengegevens overzetten, ICT inrichten, collega’s opleiden. Vooraf is een inschatting van kosten en capaciteit gemaakt. We hebben er een specifieke project controller opgezet die op tijd signaleert of en waar we afwijken van het oorspronkelijke plan. Op die manier kunnen we tijdig bijsturen en blijven we ook bij deze nieuwe klant in control.’

Auteur

Thema: