‘Wie goed in z’n vel zit, gaat met plezier aan het werk’
‘Vitaliteit vinden we in onze organisatie heel belangrijk. Medewerkers die lekker in hun vel zitten, zijn gelukkig, creatief en gaan met plezier naar hun werk. Daarom halen we alles uit de kast om zoveel mogelijk collega’s vitaal te maken en houden.’
‘Ik houd me bezig met verzuimpreventie. Daarbij hoort ook vitaliteit. Verzuim kun je niet altijd voorkomen. Maar door collega’s te ondersteunen om lekker in hun vel te zitten en te zorgen dat ze met plezier naar hun werk gaan, kunnen we langdurig verzuim soms voorkomen en vaak verkorten. Dat doen we onder meer met de jaarlijkse Week van het Werkgeluk. Tijdens deze week organiseren we verschillende inspiratiesessies, workshops en een energy booster – waaraan altijd veel collega’s meedoen.’
Week van het Werkgeluk 2021: energy booster bij TKP
Vitaliteit is persoonlijk
‘Met de week van het werkgeluk motiveren we collega’s om er voor zichzelf iets uit te halen dat maakt dat ze goed in hun vel zitten. Wat precies, dat verschilt per persoon. Vitaliteit is namelijk heel persoonlijk; voor de een is het misschien afvallen en voor een ander is het meer tijd overhouden voor sociale activiteiten. De rode draad is: zorg goed voor jezelf. Zodat je je werkdag prettig beleeft en aan het eind nog energie over hebt om iets te doen waar jij je goed bij voelt. Of dat nou sporten is, een wandeling of samen met vrienden of je gezin lekker en gezond eten.’
Bespreekbaar maken
‘Ook ik heb uit eigen ervaring geleerd om goed voor mezelf te zorgen. Met een gezin met jonge kinderen was ik vooral bezig om voor ánderen te zorgen. Tegenwoordig let ik goed op mijn werk-privé-balans. En ik maak stress en werkdruk bespreekbaar. In onze organisatie werken veel jonge, ambitieuze mensen en bijna iedereen werkt minimaal 4 dagen per week. Door stress en werkdruk bespreekbaar te maken, halen we het uit de taboesfeer. Deel met elkaar wat stress met je doet en durf keuzes te maken.’
Vitaliteitsbudget
‘Samen met de vitaliteitsmanager van Aegon kijk ik waar behoefte aan is. Daarvoor doen we regelmatig onderzoeken. Daaruit is een aanbod ontstaan – gratis en vrijwillig – met voor ieder wat wils: van fysiotherapie tot yoga. Ook bieden we een vitaliteitsbudget voor teams. Hiermee organiseren ze zelf activiteiten om het team vitaler te maken. Bijvoorbeeld een bootcamp, een spelletjesdag op het strand of een boswandeling met gids. Door teams zelf de activiteit te laten organiseren, maken we het thema op de werkvloer bespreekbaar en worden collega’s bewust van het belang van vitaliteit.’
‘Vitaliteit wordt steeds belangrijker en de arbeidsmarkt krapper. Wij willen écht het verschil maken’
Arbeidsvoorwaarde
‘Ik zou het fantastisch vinden als we in de arbeidsvoorwaarden een individueel vitaliteitsbudget zouden opnemen, waarmee iedere medewerker naar eigen inzicht kan werken aan z’n vitaliteit. Vitaliteit wordt steeds belangrijker en de arbeidsmarkt krapper. Wij willen met ons vitaliteitsbeleid écht het verschil maken.’