Zo ontwikkelen we een ‘easy’ pensioenwebsite
Direct impact duidelijk
‘Op de nieuwe pensioenwebsite kunnen deelnemers ervaren hoe eenvoudig pensioen werkelijk kan zijn. Door een schuifje op of neer te bewegen zien ze direct wat de impact van een keuze is op de hoogte van hun pensioen. In nettobedragen, iets dat voor veel pensioenspecialisten wennen was. Maar deelnemers denken nou eenmaal in nettobedragen.’
‘Op de nieuwe pensioenwebsite laten we zien hoe makkelijk pensioen écht kan zijn’
‘Om tot deze inzichten te komen, doen we veel onderzoek naar de behoeften van deelnemers. Met customer journeys analyseren we waar we het verschil kunnen maken voor een deelnemer. En we testen uitgebreid met usabilitytesten of de functionaliteit gebruiksvriendelijk genoeg is. Zo komen we tot de beste website, met functionaliteit waar deelnemers echt wat aan hebben.’
Minimaal nodig
‘Die ontwikkeling doen we vanuit het MVP-principe, wat staat voor ‘minimal viable product’. Voorheen ontwikkelden we tot een product ‘af’ was – soms wel anderhalf jaar lang – om dan te ontdekken dat gebruikersbehoeftes veranderd waren. Door nu eerst te bepalen wat het minimale is dat deelnemers van een product nodig hebben, dat te bouwen en zo snel mogelijk te lanceren, beantwoorden we behoeftes van nu. En kunnen we meteen ontdekken hoe deelnemers het ervaren. Missen ze iets? Dan bouwen we dat er alsnog bij.’
Eer van je werk
‘Dat MVP-principe is onderdeel van onze agile manier van werken. Een heel krachtige manier van werken. Want zo komen we tot een veel relevanter eindproduct, wat het werken ook leuker maakt: je ziet snel resultaat. Met de enthousiaste reacties van deelnemers heb je bovendien meteen eer van je werk.’