Spring naar inhoud
Diversiteit & inclusie

‘Iedereen moet volwaardig kunnen meedoen’

‘Bij TKP werken we toe naar een diverse en inclusieve werkomgeving. Iedereen moet zichzelf hier kunnen zijn. En dat vraagt om een open mind. Dat klinkt makkelijk, maar is ook spannend. Want het betekent dat we elkaars leef- en denkwereld leren begrijpen. Als teamleider maak ik me hier hard voor.’

‘Iedereen moet hier zichzelf kunnen zijn. En dat betekent dat we allemaal bereid zijn ervoor te zorgen dat iedereen dat ook zo voelt. We erkennen en waarderen verschillen en bieden daar ruimte voor. Dat doen we bijvoorbeeld door met elkaar in gesprek te gaan en elkaars leef- en denkwereld te begrijpen.’ 

Open mind

‘Binnen TKP hebben we een werkgroep die de bewustwording voor elkaars achtergrond en mening wil vergroten en een open mind voor verschillen stimuleert. Ze organiseren Lunch & Learn-sessies, waarin collega’s met elkaar in gesprek gaan over wat inclusief samenwerken betekent. Laatst woonde ik zo’n sessie bij over neurodiversiteit. Een goede sessie, waarin collega’s van ons die neurodivers zijn, veel hebben verteld over hun manier van denken. En wat dat voor uitdagingen meebrengt.’ 

Dit is neurodiversiteit

Als iemands brein prikkels anders verwerkt dan hoe het brein van de meeste mensen prikkels verwerkt, dan noemen we dat neurodivergent. Voorbeelden daarvan zijn mensen met een autismespectrumstoornis (ASS), AD(H)D, dyslexie, dyscalculie, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Neurodivergentie is geen beperking of afwijking: het brein werkt gewoon anders. Wist je dat zo’n 30 tot 40% van de Nederlanders neurodivergent is? Grote kans dus dat jij of iemand op jouw werk hier mee te maken heeft. 

Kracht van het gesprek

‘Ik geloof sterk in de kracht van het gesprek. En met een open mind vragen durven stellen. In een vorig team zat een collega die dag in dag uit een koptelefoon op had. Ik ben met hem in gesprek gegaan en vroeg hem waarom hij een koptelefoon droeg. Hij vertelde dat hij ADD heeft en snel is afgeleid. Dat hij continu een luisterboek aanheeft dat hij al kent. Zo had hij een rustige achtergrond, waardoor hij zich kon concentreren. Heel begrijpelijk dus, want de afleiding kan groot zijn op een open afdeling.’

‘Alles is bespreekbaar en bevraagbaar zolang je het feitelijk houdt en niet oordeelt’

Ellen Haandrikman
Teamleider én gespreksstarter

Niet oordelen

‘Zijn collega’s vonden het alleen wel wat ingewikkeld. Ze wisten niet of hij wel iets meekreeg, of je hem kon benaderen of dat hij met rust gelaten wilde worden. Ik heb hen toen geadviseerd om dat zelf eens te vragen. En dan natuurlijk niet van ‘Waarom heb jij altijd een koptelefoon op’, maar vragen zonder te oordelen. En daar kwamen goede gesprekken uit. Waar de collega’s zich eerst stoorden aan zijn koptelefoon, begrijpen ze nu dat hij het echt nodig heeft om z’n werk te kunnen doen. En dat het geen desinteresse was.’ 

Alles is bevraagbaar

‘We zijn toen in ons team tot een compromis gekomen. En hebben afgesproken dat hij tijdens het werk gewoon zijn koptelefoon kan ophouden. Maar dat als hij over de afdeling loopt hij ’m even om z’n nek hangt. Zodat hij aanspreekbaar en benaderbaar is. En dat heeft geholpen. Het hele proces van de dialoog aangaan, naar elkaar luisteren en elkaar begrijpen, was heel leerzaam voor ons allemaal. Als leidinggevende heb ik erop leren vertrouwen dat zo’n beetje alles bespreekbaar en bevraagbaar is. Zo lang ik het maar bij mezelf houd, benoem wat het met mij doet en niet oordeel.’

Auteur