‘Ik ben het eerste aanspreekpunt voor werkgevers en deelnemers’
‘Mensen hebben vaak geen idee van hun pensioen. En dat terwijl het gaat om hun inkomen voor later. Als pensioenspecialist klantcontact ben ik het eerste aanspreekpunt voor werkgevers en deelnemers – dat zijn mensen die pensioen opbouwen of al met pensioen zijn. En help ik ze belangrijke keuzes maken voor hun financiële toekomst.’
‘Van een oud-collega had ik goede verhalen over TKP gehoord. Toen ik 3 jaar geleden de vacature voor pensioenspecialist klantcontact tegenkwam, heb ik dan ook meteen gereageerd. Van een vrij klein bedrijfje kwam ik in deze best grote organisatie. Dat voelde meteen goed. Collega's – hoe druk ook – stonden meteen klaar om me wegwijs te maken.’
Variatie
‘Ik behandel de vragen van klanten – werkgevers en deelnemers – via mail en telefoon. Iedere dag is het een combinatie van 4 uur bellen en 4 uur mails beantwoorden. De ene dag doe ik ’s ochtends de mail en zit ik ’s middags aan de telefoon. De andere dag is het andersom. De vragen die ik krijg variëren. Bijvoorbeeld van deelnemers over een pensioenberekening of hoe het zit met pensioen bij hun scheiding. Of van werkgevers over de loongegevensaanlevering of een nota. Iedere dag is anders, die variatie maakt het zo leuk.’
‘Iedere dag is anders, die variatie maakt het zo leuk’
Eerste aanspreekpunt
‘Als pensioenspecialist klantcontact ben ik het eerste aanspreekpunt voor werkgevers en deelnemers. Natuurlijk heb ik collega’s nodig van verschillende afdelingen om de vraag van mijn klanten te beantwoorden. Maar ik blijf verantwoordelijk voor een goed en tijdig antwoord. Ik moet de juiste informatie verzamelen en een begrijpelijke uitleg geven. Dat is zo belangrijk, want mensen hebben vaak geen idee van pensioen. Ik vind het mooi dat ik met dit werk kan bijdragen aan belangrijke levenskeuzes van mensen.’
Leergierig
‘Toen ik hier begon had ik geen verstand van pensioen. Dat was ook niet nodig. Dat ik leergierig ben, goed kan luisteren én uitleggen, is wel een grote pre. In een opleiding van 4 weken kreeg ik uitleg over pensioen en de systemen die we gebruiken. En na 2 weken ging ik zelf bellen en mailen. Een buddy stond me daarbij terzijde. In het begin hielden ze me nog een beetje in de gaten. Maar toen ze merkten dat het wel lukte, kreeg ik zelf het roer in handen. Dat vertrouwen is heel fijn.’
Ontwikkelkansen
‘Mooie bijkomstigheid van dit werk is dat ik nu ook zelf veel weet van financiële zaken en pensioen in het bijzonder. Zo heb ik 2 modules van de Wft – de Wet op het financieel toezicht – gevolgd. Dat is niet verplicht, maar wel heel handig als je in de financiële sector werkt. Bij TKP stimuleren ze je in je ontwikkeling. Daarom is er een behoorlijk aanbod aan opleidingen en cursussen. Ontwikkelkansen genoeg dus.’