Spring naar inhoud
Technologie

‘Met goede data heb je een beter verhaal’

‘Datakwaliteit heeft topprioriteit in onze organisatie. Want alleen met goede data kunnen we onze klanten, pensioendeelnemers en werkgevers goed bedienen. Als datascientist creëer ik van abstracte cijfers een goed onderbouwd en begrijpelijk verhaal.’

‘Binnen de Analytical Academy van ons moederbedrijf Aegon specialiseer ik me tot datascientist. Daarvoor doorloop ik een traineeship van 3 jaar. Mijn toenmalige manager vroeg me hiervoor toen ik ongeveer een jaar in dienst was bij TKP. Ik zei meteen ‘ja’, want dit is voor mij een gouden kans. Dankzij deze opleiding kan ik samen met mijn collega’s de datakwaliteit in onze organisatie naar een hoger plan tillen.’ 

Krachtig verhaal

‘Een concreet voorbeeld. Bij de communicatieafdeling lag al langer de wens om de rapportage datagedreven te maken. Tot nu toe werkten we met 2 databronnen: online en offline. Offline data zijn bijvoorbeeld salaris, communicatievoorkeur of de aanwezigheid van een e-mailadres in ons bronsysteem. Online data krijgen we onder meer uit onze campagnes. Klikt iemand door op een website of haakt hij ergens af? Wij linken die online en offline data aan elkaar, zodat we er een krachtig verhaal van kunnen maken, onderbouwd met cijfers. Daardoor hebben de communicatieadviseurs een praktisch instrument om te zien of en hoe campagnes werken. En hoe we de campagnes relevanter en persoonlijker kunnen maken.’

‘We linken online en offline data aan elkaar, zodat we er een krachtig verhaal van kunnen maken, onderbouwd met cijfers’

Woordkeuzes

‘Ik vertaal ‘platte’ cijfers, bijvoorbeeld percentages uit een analyse, naar een beargumenteerd verhaal dat ook begrijpelijk is voor mensen die de cijfers zelf te abstract vinden. En op basis van dat verhaal kunnen we actie ondernemen, bijvoorbeeld om een campagne of proces te verbeteren. Van die acties hoef ik niet per se veel kennis te hebben. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe je mensen met een e-mail activeert. Maar ik haal er met mijn analyses wél uit wat niet lekker loopt. Of welke woordkeuze niet goed is.’

Op jouw stoel

‘Toen mijn manager me aan het begin vroeg waar ik over een paar jaar wil zijn, zei ik: ‘op jouw stoel’. Dat was natuurlijk een grapje. Maar ik ben wel serieus gericht op doorgroeien. Vind het niet erg om daarvoor uit m’n comfortzone te gaan. En het mooie is dat ik hier de kans krijg. Nu met dit traineeship, straks met het van kop tot staart leiden van een project.’

Auteur