Spring naar inhoud

Na 20 jaar werkervaring verrast door één training

‘Als business analist met een academische achtergrond en 20 jaar ervaring weet ik hoe je werk handig organiseert. En toen was daar één training die mijn werk zoveel meer focus en meer structuur gaf. Lean Six Sigma heeft me compleet verrast.’

‘TKP is hard gegroeid. Om scherpte en hoge kwaliteit te bewaren, ontvingen 80 medewerkers die werken voor Pensioenfonds Vervoer – waaronder ikzelf – de training Lean Six Sigma Orange Belt, het instapniveau. De projectmanagementmethode komt uit de maakindustrie, op de lopende band moet elke activiteit effectief bijdragen aan het eindproduct. Dat wekte mijn nieuwsgierigheid.’

Meer focus

‘In de training maakte ik kennis met twee eenvoudig toepasbare principes die je effectiviteit direct vergroten. Ten eerste dat alles wat je doet, gericht is op het oplossen van een probleem. Hoe specifieker je weet welk probleem, hoe specifieker je weet wat de beste oplossing is. Met dat inzicht kun je de kwaliteit van je werk vergroten. Daarnaast kun je je continu afvragen of je de juiste werkzaamheden verricht om het doel van je organisatie te realiseren, of dat je werkwijze wellicht effectiever kan. Met mijn collega’s sprak ik bijvoorbeeld af elk kwartaal een verbetervoorstel in te dienen. Zo blijft onze werkwijze up-to-date.

Meer structuur

‘Lean Six Sigma overtuigde me, waarna ik me inschreef voor de vervolgtraining Green Belt. En ook die verdiepende training leverde direct praktisch toepasbaar resultaat: een eenvoudige manier om je werk te structureren. De vertrouwde onderzoeksmethoden en analysetools die ik al jaren gebruik, hangen nu veel logischer met elkaar samen. Ik kan krachtiger onderbouwen waarom ik een bepaalde methode gebruik en waarom ik tot een bepaalde conclusie kom.’

‘Voorheen schreef ik uitgebreide analyses. Nu laat ik de helft weg en kom ik sneller to the point. Door Lean Six Sigma werk ik effectiever’

Resultaat

‘Voorheen schreef ik stevige rapporten, waarin ik alle facetten van een situatie grondig analyseerde. Dat was in veel gevallen ‘overprocessing’ weet ik nu. Had ik me kritischer afgevraagd welk probleem ik exact oploste, dan had ik geweten dat de helft van mijn analyse slechts zijdelings relevant was. Nu laat ik die helft weg, ben ik sneller klaar en kom ik in enkele krachtige pagina’s to the point. Wat mijn opdrachtgever ook nog eens beter kan bevatten. Zo profiteert ook hij van mijn effectievere werkwijze.’

Auteur