Spring naar inhoud
Communicatie & marketing

‘Next level communicatie: pensioen tot leven brengen’

‘Pensioen klinkt wellicht saai, maar het gaat keihard over geld. Voor miljoenen Nederlanders is het – nu of later – de belangrijkste bron van inkomsten. Dat is zo cruciaal, dan wil je toch dat iedereen het goed snapt? Met die drijfveer maken we communicatie steeds persoonlijker.’

‘Zonder concrete aanleiding is niemand met pensioen bezig. En dat is prima. Pensioen wordt pas relevant op specifieke momenten, bijvoorbeeld wanneer je van baan wisselt, je huwelijk stukloopt, je pensionering dichtbij komt. Op die momenten wil je gerichte informatie, die goed te snappen is, waarna je een overtuigde keuze maakt en met een gerust gevoel het onderwerp weer loslaat. Dat gevoel bereik je alleen met precies de juiste communicatie.’

Relevante boodschap in klare taal

‘Een dertiger en een zestiger die van baan wisselen hebben een heel andere informatiebehoefte. Daarom brengen we bij TKP nauwkeurig de diverse klantreizen in kaart, waarna we voor elk communicatiemoment precies de juiste boodschap formuleren. Met framing verbinden we die boodschap aan de aanleiding – in dit geval de nieuwe baan – en natuurlijk gebruiken we alleen toegankelijke taal op B1-niveau. Want we communiceren met iedereen: van finance-specialist tot tuinder en buschauffeur.’

‘Next level communicatie: lukt het je pensioen tot leven te brengen, dán heb je wat in je mars’

Persoonlijke voorkeuren

‘In dit digitale tijdperk zou je het bijna vergeten, maar er zijn grote groepen mensen die een sterke voorkeur hebben voor papier. Digitale communicatie wordt door sommigen zelfs helemaal niet gelezen. Daarom vroegen we laatst alle 750.000 deelnemers van een sectorbreed pensioenfonds hoe ze geïnformeerd willen worden: liever digitaal of via de post? Door rekening te houden met hun voorkeur, vergroten we de kans dat ze pensioeninformatie lezen.’

Continu leren en verbeteren

‘Bij TKP werken we veel met data. We betrekken pensioendeelnemers in panels, passen wetenschappelijk onderzoek toe, gebruiken A/B-testen en usabilitytests. We leren onze doelgroepen steeds beter – inmiddels behoorlijk goed – kennen en verbeteren onze communicatie continu. Zodat steeds meer mensen hun pensioen steeds beter begrijpen. Veel studenten dromen van werkgevers als Heineken of Audi, maar eigenlijk kan iedereen wel een biertje of auto verkopen. Lukt het je pensioen tot leven te brengen, dán heb je wat in je mars.’

Auteur