Spring naar inhoud
Diversiteit & inclusie

‘Ook wij kunnen zorgen dat geweld tegen vrouwen stopt’

‘Zo’n 4 miljoen Nederlanders vertrouwen op ons voor een goed pensioen. Dat geeft ons een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. We geven om de toekomst en voelen ons geroepen om bij te dragen aan positieve verandering. Daarom zetten we ons in voor gelijkwaardigheid, diversiteit en inclusie. Op de werkvloer én daarbuiten. Met onze steun aan Orange the World – de wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes – maken we een statement en komen we in actie.’

‘Vrouwen merken elke dag dat ze afwijken van de norm. Dat kan gaan om carrièrekansen of salaris, maar ook hoe ze op straat, op het werk, in de media worden aangesproken en hoe er op medisch gebied of bij productontwikkeling rekening met ze wordt gehouden. En dat gaat ook om fysiek, seksueel en emotioneel geweld waarmee ze te maken kunnen krijgen omdat ze vrouw zijn. Met Orange the World laten we zien dat we geweld tegen vrouwen afwijzen. En dragen we bij aan de strijd voor sociale rechtvaardigheid en een veilige omgeving, overal en voor iedereen.’ 

Internationale vrouwendag

‘Ieder jaar op 8 maart stuur ik een mail naar mijn managementteam en collega-directieleden om aandacht te vragen voor internationale vrouwendag. Je zou denken dat het anno 2024 wel goed zit met vrouwenrechten. Maar dat is absoluut niet zo. We gaan zelfs achteruit in plaats van vooruit. Daarom vind ik het belangrijk om continu aandacht te blijven vragen voor vrouwenrechten.’

‘Met Orange the World maken we een statement en komen we in actie tegen geweld tegen vrouwen’

Onrechtvaardigheid

‘Wie dacht dat geweld tegen vrouwen ver weg gebeurt, schud ik graag wakker. Elke 8 dagen wordt er in Nederland een vrouw vermoord, vaak door haar partner of ex. In de krant lees je dan vaak iets als: ‘vrouw overleden door conflict in relationele sfeer’, of ‘vrouw omgekomen bij familiedrama.’ Alsof ze er zelf medeschuldig aan is. Nederland doet het helemaal niet goed op dit vlak. In Europa scoort Nederland op het gebied van vrouwenmoordcijfers slechter dan Spanje en Italië, landen met een zogenoemde machocultuur. Ik erger me mateloos aan deze onrechtvaardigheid en wil dat het stopt.’

In actie komen

‘Door mee te doen aan Orange the World willen we bewustwording creëren voor dit onderwerp. Daarom is van 25 november tot 10 december onze kantoortoren in Groningen oranje uitgelicht en zie je het Orange the World-logo op het pand geprojecteerd. Zo zien collega’s – de helft van onze medewerkers is vrouw – én onze hele omgeving waar wij voor staan. Naast bewustwording creëren, organiseren we ook verschillende acties. Zo zijn er bijeenkomsten over vrouwenveiligheid en -gelijkheid op de werkvloer om met management en collega’s dieper in te gaan op dit onderwerp. En ons bedrijfsrestaurant staat de hele campagneperiode in het teken van de Orange the World.’

Hard nodig

‘De komende decennia is deze campagne waarschijnlijk nog hard nodig. Maar ik ben al blij te zien dat we de goede kant op bewegen. Al is het met kleine stapjes: dat we bij TKP het onderwerp zichtbaar en bespreekbaar maken. Ik hoop dat volgend jaar de hele ‘Zuidas’ van Groningen oranje kleurt. En dat we serieus bijdragen om ieders omgeving veiliger te maken. Ik vertrouw op generaties na ons om de strijd voort te zetten. Zelf heb ik bloedfanatieke dochters die zich bezighouden met vrouwenrechten. En ik zie gelukkig ook genoeg mannen om me heen die het verschil willen maken.’ 

Auteur