‘We zijn nooit klaar met testen’
‘Pensioenfondsen verwachten van ons een intuïtieve portal, waarop hun klanten – werkgevers en deelnemers – makkelijk, foutloos en zonder rompslomp pensioenzaken kunnen regelen. Testen is daarbij onmisbaar. Als testlead help ik samen met mijn team om processen zo efficiënt en effectief mogelijk te maken. We zijn nooit klaar, want het kan altijd beter.’
‘Voor onze klanten – 17 grote en middelgrote pensioenuitvoerders – maken we een portal waarop hun klanten – 100.000 werkgevers en zo’n 4 miljoen deelnemers – inzicht krijgen in hun pensioen, zaken kunnen regelen en gegevens kunnen aanpassen. Ze verwachten daarbij een soepel en begrijpelijk proces waar ze zonder gedoe doorheen kunnen lopen. Wij als testers helpen andere teams bij het testen en verbeteren van de testvolwassenheid zodat we onze klanten goede software leveren, waarmee processen steeds soepeler en efficiënter verlopen.’
Kapot maken
‘Vroeger vond ik het leuk om fouten te vinden en dingen 'kapot te maken’. Zat ik in een webshop, dan paste ik bijvoorbeeld een man-in-the-middle attack toe. Dat is een aanval waarbij iemand zich stiekem in de communicatie tussen 2 partijen nestelt, die denken dat ze direct contact met elkaar hebben. Het was mijn uitdaging om zo’n slechte applicatie zo snel mogelijk op z’n gat te krijgen. Tegenwoordig doe ik juist het tegenovergestelde. Wat zijn de risico’s, hoe kunnen we deze mitigeren met welke testen en hoe lossen we issues zo snel mogelijk op binnen de DevOps teams? Ik wil samen met de DevOps teams toegevoegde waarde bieden: stabiele applicaties en functionaliteit waar klanten blij van worden.’
Continu verbeteren
‘We helpen teams met het opzetten van een teststrategie en maken ze testvolwassen. Dat doen we bijvoorbeeld met trainingen, workshops en we ondersteunen bij het opstellen van testcases. We denken altijd mee hoe het beter kan. Zo werken we toe naar continuous testing. Dat is een geautomatiseerde manier van testen binnen de continuous integration/continuous delivery pipeline waarbij we snel feedback van klanten of gebruikers kunnen ophalen en verwerken. We zijn nooit klaar met testen.’
‘Ik krijg alle ruimte en het vertrouwen om mijn visie op testen te delen’
Niet stilstaan
‘Als tester ben je nooit uitgeleerd. Ik blijf mezelf steeds ontwikkelen en wil steeds nieuwe dingen leren. Ik vind het belangrijk dat anderen ook de ruimte krijgen zich te ontwikkelen. Ik ben van ‘kill the waist’ – stop met onnodige overleggen of afstemming. Met efficiëntere processen, een goede structuur en tools kunnen we daarbij helpen. Zo houden teams meer tijd over om zich te focussen op het toevoegen van klantwaarde en complexe uitdagingen.’
Ruimte voor kritiek
‘Ik ben er best trots op dat ik in korte tijd een geolied team heb kunnen neerzetten, met een roadmap en een agile way of working. Maar misschien wel het mooiste is dat we open met elkaar communiceren, omdat mensen zich veilig voelen. We kunnen kritisch zijn naar onszelf en elkaar en bespreken waar we ons kunnen verbeteren en hoe we elkaar daarbij kunnen helpen. Er is veel ruimte en vertrouwen om nieuwe dingen te proberen. Die ruimte en de focus op continue verbetering zorgen voor een professionele én prettige werksfeer.’